Kläder:
Scoutskjorta (valfri sort) med halsduk(scouternas standard mörkblå med gul bård) och sölja behövs för vissa tillställningar och för att märkena skall sys på skjortan. Här finns beskrivning av var märkena skall sitta https://www.scouterna.se/scout-ledare-kar/jag-ar-scout/marken-scoutskjorta/
På träffarna klär vi oss efter väder. Räkna med att vi alltid är ute. Inkludera gärna scoutdräkt i klädseln: skjorta+halsduk eller om man vill någon annan scouttröja (finns olika i scoutshopen).
När vi seglar är det oftast bra med täta byxor och stövlar eftersom det kan bli blött där man sitter i jollarna även om det är fint väder.

Utrustning:
Till varje träff kan det vara bra att ha med drickkåsa om man blir törstig. Kniv/multiverktyg och ett matset med vildmarksmässig ätkåsa/drickkåsa/bestick är bra att ha men behövs inte varje gång.
På landträffarna under höst och vinter är ficklampa eller pannlampa bra att ha med.

Säkerhet:
De som kan simma 200m kan ha seglarväst, annars ska man ha räddningsväst.
Knivbevis krävs för att använda kniv.